
Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się
17 stycznia 1934, kiedy to
Ferdinand Porsche przedstawił rządowi niemieckiemu projekt samochodu - legendarnego
Garbusa.
Była to odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego,
rodzinnego samochodu. W zamyśle, Hitler chciał odciążyć kolej, która
była z roku na rok coraz bardziej niewydolna. Po wielu zbudowanych
prototypowych modelach (konkretnie było ich 9) zatwierdzono w
1938 do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH projekt „
Porsche typ 60”. O prawdziwości tych zapowiedzi miała świadczyć oficjalna uroczystość państwowa, jaka odbyła się
26 maja 1938 w
Fallersleben (
Dolna Saksonia).
Wtedy to położono kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki
KdF-wagena (Kraft durch Freude-wagen), jak wtedy ochrzcił "niemiecki
samochód ludowy"
Adolf Hitler. Oficjalna produkcja KdF-wagena (późniejszego Volkswagena) w wersji cywilnej („garbusa”) rozpoczęła się
11 lipca 1941 i zakończyła
7 sierpnia 1944. Łącznie w różnych wersjach nadwoziowych (
kabriolet,
sedan i kabrio-limuzyna) zakłady KdF-wagen Stadt wyprodukowały 630 sztuk. Pozostałe odmiany KdF-wagena (
Schwimmwagen typ 166 – amfibia,
Kubelwagen typ 82
– łazik terenowy, oraz wojskowy „garbus” typ 92, 82E i w wersji z
napędem 4x4 jako typ 87) były przeznaczone dla armii niemieckiej. Ale
cywilne KdF-wageny z lat 1941-1944 po
II wojnie światowej uznano za prototypy, pomimo, że niczym nie różniły się od pierwszych powojennych Volkswagenów „garbusów” produkowanych do
1949. Powojenna produkcja ruszyła we wrześniu
1945
na potrzeby armii brytyjskiej, choć pierwotnie fabrykę w pobliżu
Fallersleben przeznaczono do likwidacji. Wtedy też doszło do oficjalnego
powstania marki Volkswagen.
Stopniowo, dzięki w miarę przystępnej cenie „garbusa” oraz wprowadzaniu w latach późniejszych nowych modeli (
Transporter), Volkswagen awansował do grona największych producentów samochodów w
Europie.

W
1973 miała miejsce premiera
Passata, a w
1974, po wyprodukowaniu blisko 12 mln sztuk, zakończono produkcję Garbusów w fabryce w
Wolfsburgu. Odtąd były one produkowane w
Emden (do
19 stycznia 1978) i w
Meksyku.
30 lipca 2003 zakończyła się produkcja w Meksyku.
Następcą Garbusa został
Volkswagen Golf, który trafił do sprzedaży wiosną
1974 i został przyjęty entuzjastycznie. Sylwetka
hatchback'a okazała się bardziej praktyczna niż Garbusa.
Nieco mniejszy od Golfa
Polo zadebiutował wiosną
1975 i produkowany było w tej formie aż do
1981, kiedy rozpoczęto produkcję drugiej generacji Polo.
W
1991 Volkswagen otworzył oficjalne przedstawicielstwo w
Polsce. Powstała firma
Kulczyk Tradex z siedzibą w
Poznaniu - polski importer samochodów Volkswagen i
Audi, a od
1996 również
Porsche.
W maju
1992 rozpoczął się kolejny polski rozdział w historii produkcji Volkswagenów - powstała firma „Volkswagen
Poznań”,
w której początkowo montowano, a później już produkowano w całości
różne modele samochodów. Modelem flagowym poznańskiej fabryki stał się
Volkswagen Transporter wytwarzany tu od początku
1994. Aktualnie w Poznaniu produkowane są Transporter T5 oraz
Caddy.

W grudniu
1997 Volkswagen de Mexico S.A de C.V w zakładzie w
Puebla rozpoczął seryjną produkcję
Volkswagena New Beetle - reminiscencji Garbusa. W
USA model ten, podobnie jak przed 40 laty Garbus wywołał prawdziwą „beetlemanię”.
W
1998 rozpoczyna się seryjna produkcja
Lupo, który jest początkiem nowej generacji małych i oszczędnych samochodów koncernu VW, a także produkcja modelu
Bora,
sedana na bazie Golfa IV generacji.
Jednocześnie w roku 1998 Polska wzbogaciła się o kolejną fabrykę
Koncernu Volkswagen AG, tym razem zajmującą się produkukcją najnowszej
generacji silników Diesla - Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. w
Polkowicach (woj. dolnośląskie).
Do Volkswagen AG należy także Volkswagen Bank. Volkswagen Bank Polska S.A. powstał w
1998. W skład banku wchodzą spółki: Volkswagen Bank direct, Volkswagen Leasing Polska, Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy.
31 maja 2000 powstało w
Wolfsburgu Autostadt
– „miasteczko koncernu Volkswagen”, w którym odwiedzający mogą nie
tylko przyjrzeć się osiągnięciom koncernu w dziedzinie motoryzacji, lecz
także interesująco spędzić wolny czas. Klienci odbierają tu kupione
przez siebie samochody, które czekają na nich w jednej z dwóch szklanych
wież - symbolach
Autostadt.
26 listopada 2001
w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał 33 333 333 samochód.
Tak duża liczba pojazdów wyprodukowanych w jednej fabryce to sukces
niespotykany w
historii motoryzacji.
W
1992 Golf III został wybrany
Samochodem Roku, w
14 listopada 2005 Volkswagen Passat zdobył drugie miejsce, zaś w 2010
Samochodem Roku został
Volkswagen Polo piątej generacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz